Visselblåsarfunktion
och ärendehantering
I enlighet med lagkravet får ni en oberoende och pålitlig visselblåsartjänst. Vi erbjuder en smidig process där visselblåsaren kan känna sig säker och trygg med sin visselblåsning. Vi fungerar som en oberoende part mellan visselblåsaren och organisationen.
Hur går det till?
Vad ingår i visselblåsarfunktionen?
-
Egen unik rapporteringskanal
Vi vet att det är utmanande att skapa interna oberoende kommunikationskanaler som anställda och övriga arbetsrelaterade partners känner sig bekväma att använda. Genom en unik rapporteringskanal för er organisation, skapar vi en trygg mottagarpart för en visselblåsning. Informationen skickas säkert och krypterat direkt till oss med möjlighet att vara helt anonym gentemot såväl arbetsgivaren och oss.
Inga inloggningsuppgifter eller lösenord krävs. Visselblåsaren rapporterar direkt till oss från er plattform såsom webbsida eller motsvarande. Möjlighet att rapportera via telefon, inspelat meddelande eller under ett fysiskt möte med oss finns också.
-
Ärendegranskning
Genom vår visselblåsarfunktion och ärendehantering tar vi emot alla inkomna ärenden.
Vid en visselblåsning granskas ärendet av våra jurister så snart som möjligt, alltid med marginal inom lagens givna tidsramar.
Vid behov av mer information i ärendet tar vi kontakt med visselblåsaren som via sitt ärendenummer fortsatt kan chatta med oss anonymt. Om visselblåsaren väljer att inte ta vidare kontakt fastställs ärendet utifrån den information som visselblåsaren delat initialt. Vi dokumenterar och följer upp varje steg i ärendet.
-
Återrapportering
Återkoppling görs alltid i enlighet med lagkravets tidsramar. Vi meddelar organisationens internt utvalda representanter att en visselblåsning har skett och bekräftats med ett utlåtande. Vi återkopplar samtidigt till visselblåsaren vad organisationen har meddelats.
Vidare erbjuds juridisk hjälp vid behov. I de fall våra jurister rekommenderar fortsatt utredning sker detta först efter överenskommelse med, och godkännande från organisationen.
Oavsett hur ni väljer att agera på ärendet håller vi löpande kontakt med era interna representanter samt följer upp med vilka åtgärder som har vidtagits eller planeras vidtas. Inom tre månader återkopplar vi till visselblåsaren hur åtgärdsplanen ser ut.